dilluns, 16 de juny del 2008

Rellotge automàtic

Baix aquest títol posaré tot allò relacionat amb les proves que estic fent sobre un rellotge automàtic de marca Citizen model Seven Star V2 dels que podríem denominar vintage gran reserva (més de 40 anys), probablement en un intent de perfeccionar el seu funcionament al màxim i aconseguir les millors precisions possibles.

Ací teniu dues fotos del rellotge, on podreu apreciar l'aspecte extern però també la maquinària que tant costa d'ajustar correctament.


En els passats dies he estat recopilant informació de tots els portals d'internet on apareguera algun mètode per a calibrar un rellotge automàtic per tal de tindre tota la informació disponible.

He trobat alguns enllaços curiosos, i m'he fabricat un dispositiu (fent ús dels meus escassos coneixements d'electrònica) que em permet enregistrar les pulsacions del citat rellotge per tal de comparar-les amb les produïdes per la targeta de so del meu ordinador mitjançant un programa. Ací us deixo una foto de l'aparell:El dia 13 de juny vaig ajustar el rellotge de tal manera que en una de les seues posicions més comunes, és a dir, amb l'esfera cap amunt, guanyava 2.5 segons en un dia. Aquesta va ser la millor aproximació possible, ja que l'ajust de la maneta que controla el ritme del rellotge ha de ser molt fi, perquè es corre el risc de passar-se d'ajust i haver de tornar a començar.

Ara mateix estic intentant replicar a la meua manera les proves riguroses que els laboratoris del Control Oficial de Cronòmetres Suís imposa als rellotges automàtics per tal de denominar-los cronòmetres. En aquesta prova s'observa la variació del ritme del rellotge en diverses posicions i a diferents temperatures per tal de determinar amb precisió quina desviació sofreix el rellotge en un dia típic. Cal dir que les precisions dels rellotges mecànics són de l'ordre del 99,995%, i les dels rellotges de quars es del 99,997% o més, per tant els errors són molt menuts i cal molt de temps per tal d'adonar-se'n.

Ací en teniu un exemple de com és un certificat COSC i la taula amb els resultats per al meu rellotge:












Per a més informació sobre els certificats COSC, hi podeu entrar en: COSC